tirsdag 24. mars 2009

Stine-wok

Eg elsker wok! Det e enkelt, og ikkje minst sunt!
Jaja, hvis du putter de riktige tingene i då ;)
Pleier bare å putte oppi det eg har lyst på den dagen, men her e i allefall en av favorittene mine!


Du trenger:
Svinekjøtt til 2 pers,kylling funker også fett..
1 eple
2 gulrøtter
1 løk
litt kål
1/2 brokkoli
1/2 grønn squash
litt purre
Salt og søt soyasaus
1 pk nudler

Skjær kjøttet i strimler. Steik det i litt olje og salt soyasaus, sammen med krydder etter preferanse. For min del e det pepper, litt salt, timian, oregano.

Skjær opp grønnsakene. Brokkoli i små buketter, gulrøtter i ca 3 cm lange strimler, squash i halvringer, kål i strimler, purre i strimler, løkringer eller strimler, eple i tynne båter.
Steik grønnsakene i olje og soyasaus, i omganger.. Ikkje ha for mye i pannen om gangen, då tar det lang tid.
Sleng alle grønnsakene og kjøttet oppi en wokpanne eller stor kjele for den del, og la det trekke på svak varme. Hell over mer salt soyasaus, og også den søte. Eg bruker en god søt og tjukk soyasaus, kjøper på innvandrerbutikk. Bruker både salt og søtt for å balansere smakene.
Krydre litt til, og la det trekke en stund.
Kok nudler, bland det sammen med resten.
Spiiiiis!


5 kommentarer:

Gunhild sa...

Nam! Wok er sykt godt, og ikke minst sunn! Og din så veldig god ut :D

Matmonsteret sa...

Det e nammis! Og helt super måte å variere på! Oooog sunt ja! Legg ut en Gunhild-wok då?:)

Gunhild sa...

Hm..nei..for gunhild-wok = findus-wok..*rødme* hehe. Synes de har så mange gode, og så er det billig og enkelt..;)

Gunhild sa...

Jeg bruker forresten risnulder, og synes det er mye bedre enn vanlige :D herlig!

Matmonsteret sa...

Hehe.. Findus-wok? :O :P
Neida, e godt det også ;)
Risnudler e knas! Spiste vårruller med risnudler i her om dagen, laget av en vietnameser.. Og då e det godt då! :D