mandag 16. november 2009

Skal det være en skillingsbolle?



Skillingsboller e en all time favourite hos meg og familien ellers, 
helst med enormt mye sukker og kanel i svingene!
Disse skillingsbollene har eg laget en liten vri på, de e nemlig tvinnet..
Om du spør meg så ser det ganske fancy ut!


Her e oppskriften eg bruker:

Ingredienser
125 g smør
5 dl melk
50 g gjær
125 g sukker
800 – 900 g hvetemel

Fyll:
smeltet smør, sukker, kanel og perlesukker

Fremgangsmåte:
Smelt smøret. Ha deretter i melken og varm til fingervarmt, 37°C. 
Rør gjæren ut i væsken. 
Tilsett sukker og mel. 
Elt deigen i 5 minutter i kjøkkenmaskin. 
La deigen heve under plast i ca 40 minutter.

Kjevle deigen ut til et rektangel på ca. 35 x 60 cm og stryk smeltet smør over.
  Dryss kanel og sukker over deigen og brett en tredjedel av den mot midten og så den andre siden av deigen over (sånn at det blir tre lag). 
Skjær av remser av deigen, de skal være ca 1 cm brei. 
Hold i hver ende av deigen, og tvinn deigen i motsatt retning av hverandre.


Snurr de så sammen som vist på bildene. 
Dekk bollene til med et kjøkkenhånkle, 
og la de heve på et lunt og godt sted. 





Så må du pensle bollene med pisket egg og strø over perlesukker før bollene steikes i ovnen på 200°C i 10 – 12 minutter.



Kos dæææææ!

9 kommentarer:

Anh-Thu sa...

Ooh! Meget fancy ;)

B. sa...

ha ha ha... eg skulle til å skrive akkurat det samme som Anh-Thu, før eg tilfeldigvis så til siden.. :P

Fancy-Schmancy indeed!!!

Gunhild sa...

stiiiiilig!

Matmonsteret sa...

De e så gode når de e varme.. mmmm... Vil haaa! *løpeutifrysen*

Sabine sa...

Takk for den fine oppskriften! Håper det er greit at jeg har kopiert oppskriften og bildene og oversatt dem til tysk? Jeg har angitt nettsiden din som kilde.

Matmonsteret sa...

Hei Sabine!
Det går nok bra det :)
Du kan gjerne skrive inn en link så eg kan se? :)
Fortsatt god helg!

Sabine sa...

Super, da kommer linken: Håper den funker, fordi jeg har publisert oppskriften i en lukket forum.

http://anniksaxegaard.iphpbb3.com/forum/92932604nx9257/gebaeck-teilchen-plaetzchen-cookies--und-amp-co-f234/kanelboller-zimtschnecken-t3172.html#p97856l

Hilsen, Sabine

Matmonsteret sa...

Den funket ikkje. Men no worries ;)
Ha en super helg!

Anonym sa...

Dett er oppskrift på kanelsnurrer (god det og) IKKJE skillingsboller.
Skal lagast med vaten. Uten smør i fyllet. Skal rullast som rullekaka og skjerast i skiver. Etter steiking pelsler ein med blandig av vatten og VANLIG sukker.stumWe