tirsdag 3. mai 2011

Himmelsk mørk sjokoladekake med chili og kvikklunsj



Når man ikkje får sove, så tenker
man på kaker, eller mat generelt.
Okei, kanskje det bare e eg som gjør det.
Uansett har eg lenge hatt lyst til å lage mørk
sjokoladekake med chili, og så kom det en 
idé om at kvikklunsjsjokolade hadde gjort seg 
sammen med dette, og vips så ble denne 
kaken til..

Inspirert av klikk.no 
Du trenger:

300 g mørk sjokolade  (70% kakao)
(Spar 50 gram til krem) 
125 g romtemperert usaltet smør
1 ts revet chili
6 egg
175 g sukker
3 dl kremfløte
1 ts vaniljesukker
1 ts kakao
Kvikklunsjsjokolade 

1) Smelt sjokoladen sammen med smør i et vannbad.
Evt. kan du smelte i mikroen på 30 sekunders
intervaller, rør mellom hver gang.
Riv chili og bland inn i sjokoladeblandingen.

2) Skill eggehvitter fra plommer, 4 egg.
De to siste eggene sparer du til etterpå.
Visp eggehvittene stive, tilsett halvparten av 
sukkeret ca. halvveis.
Hell over i en annen bolle.

3) Visp eggedosis av eggeplommene, de to resterende
eggene og sukkeret.

4) Hell sjokoladeblandingen inn i eggedosisen
mens mixmasteren går på lav hastighet.
Bland inn kakao og vaniljesukker. 

5) Vend inn eggehvittene med store bevegelser.
Prøv å ikkje slå luften ut av røren, rør til 
det akkurat e blandet inn.

6) Smør en 24 cm diameter springform med olje/smør,
strø gjerne over litt semulegryn så du får kaken av etterpå.
Du kan godt bruke smurt bakepapir og.
 Hell røren over i formen, og steik kaken på nederste
rille på 180 grader i ca 35-40 min.
Kaken kan godt sprekke litt på toppen.

7) Visp krem av fløte og litt sukker.
Vend inn 50 gram smeltet sjokolade.
Smør dette utover den avkjølte kaken,
strø over hakket kvikklunsjsjokolade. 

For å være ærlig, så e dette en av de beste
sjokoladekakene eg har laget.
Den e saftig, rik på smak og tvers igjennom
god, rett og slett!
Nyt en herlig kake med futt i!




27 kommentarer:

Gunhild sa...

Jeg er stolt av å være din venn :P
YUMMY! <3

Anonym sa...

Du er ikke alene om å være det, Gunhild!! Nammis :-D <3

Matmonsteret sa...

Tusen takk for det Magne!
Ha en super dag!
Mvh Stine :)

Anonym sa...

Det så jammen godt ut! Et dumt spm, bare: ingenting mel?

Matmonsteret sa...

Det e ikkje et dumt spørsmål, de fleste kaker har jo mel!
Men det stemmer, ingen mel nei!
Eggehvittene gjør kaken luftig og fin :)
Kaken kan synke litt sammen på midten etter steiking, dette fordi man ikkje har i bakepulver heller.
Her e det bare egg som binder sammen ;)

swimzy sa...

Åhh, dette ser nydelig ut, så flott lblogg du har, jeg har ikke kommet over denne før. Har selv en matblogg også! :)
Legger til bloggen min i blogganbefalinger på siden min jeg, for her vil jeg følge med videre:)

mvh swimzy

Marit sa...

Denne fikk jeg lyst til å prøve, og da passer det jo fint at mannen har bursdag i morgen... Bare et par spørsmål. I begynnelsen av oppskriften står det at du skal smelte sjokoladen;
1.er det 250g av den mørke sjokoladen?
2.kvikklunsjsjokoladen, er det den melkesjokoladen hvor det er litt kviklunsj i?

Mvh marit

Matmonsteret sa...

Swimzy: Tusen takk, og takk det samme! Har fulgt med på bloggen din innimellom, mye bra :D
Gleder meg til å se ka du finner på fremover ;)

Marit: Heisann! Så kjekt at du vil lage kaken!
Ja, 250 gr sjokolade smeltes først.. resten smelter du seinere og blander inn i kremen du lager av fløten.
Eg brukte melkesjokolade med kvikklunsj (200 gramsplaten), men du kan jo bruke vanlig kvikklunsj også. Smak og behag :)
Lykke til :D

Spiseskje - Glutenfri livsstil sa...

Glutenfri, med andre ord! Superb :-D

Anonym sa...

Den ser helt herlig ut, jeg er en sucker for gode sjokoladekaker.
Men er det Kvikk Lunch du har på toppen her?
Ellers så har jeg et spørsmål.
Har du ei mektig seig konfektsjokolade basert på mørk sjokolade, gjerne med chili eller mynte?
Du er jo så flink :-)

Unknown sa...

Mmm, denne såg fabelaktig god ut, Stine!! HAr ei venninne som har cøliaki, så det er alltidt kjærkomment med gode glutenfrie oppskrifter:o))
Gratulerer med VG-plass...
Kaka du kommenterte inne hos meg var god, og fekk raskt bein å gå på;o)
Ha ein fin dag, Line

Anonym sa...

@spiseskje. Obs! gluten i kvikklunsjsjokoladen! Kan sikkert erstattes av glutenfri kjekssjokolade?:)

Henriette sa...

Den ser helt fantastisk ut :D Skal lage den til bursdagen min neste uke! Tusen takk :)

Matmonsteret sa...

Hei breiflabben :D
Tusen takk for det!
Har melkesjokolade med kvikklunsj på toppen her, men skulle egentlig ha kvikklunsjsjokolade. Butikken var tom, tenke seg til!
Eg e veldig glad i brownies med mint, og her e en super oppskrift: http://glorioustreats.blogspot.com/2011/03/fudge-mint-brownies-recipe.html
Kanskje ikkje det du e ute etter, men supergod!

Matmonsteret sa...

Line:
Tusen takk :)
Heldigvis finnes det mange glutenfrie gode sjokoladekaker, alltid en glede å lage noe alle kan spise!
Man kan jo selvfølgelig pynte med noe glutenfritt :)
Tenker at kaken din ble bebober i fornøyde mager ja :D
Ha en super dag!

Lill-Merete sa...

Denne så supergod ut. Den skal prøves ut :) Og du er forresten ikke alene om å tenke på mat og kaker når du ligger og ikke får sove ;) Det er nok mange av oss ;) Legger til bloggen din blant mine favoritter jeg. Den er superfin. Og denne sjokoladelkaken samt oreokjeksene skal prøves ut ;)

Mary Bergfeld sa...

This really looks beautiful. It is a treat for the eyes and I'm sure it is delicious. Have a wonderful day. Blessings...Mary

Matmonsteret sa...

Lill-Merethe: Tusen, tusen takk :)
Det e godt at vi e flere som grubler på mat ;)
Takk for at du legger meg til :)
Ha en superduper dag!

Matmonsteret sa...

Mary: Thank you so much!
It really was delicious, moisty and rich in taste.
Oh, and by the way.. I love your blog!
I've been reading it for years!
You're a big inspiration to me :)
Have a wonderful day.
Stine :)

Anonym sa...

Da var kaken bakt og halvveis oppspist ;) Nyydelig! Men jeg lurer på en ting: da jeg tok kaken ut av ovnen var den høy og fin (opp til kanten av formen), men etter en stund falt den veeeldig sammen (til ca halvparten)... Hva gjør jeg feil? Har ingen erfaring med denne typen kaker, men vil gjerne få den perfekt neste gang ;)

Matmonsteret sa...

Anonym: Så flott at den falt i smak!
Kaker uten mel og bakepulver har en lei tendens til å falle sammen etter steiking..
I denne kaken e det egg som e bindemiddel, og desverre faller de litt sammen.
Så du har ikkje gjort noe feil.
Min falt overraskende nok lite sammen, kanskje eg var heldig med å blande inn eggehvittene riktig, sånn at det ble mye luft i kaken.
Kem vet? ;)

Anonym sa...

vet du om det går fint å lage kaken en dag i forveien?

Matmonsteret sa...

Ja, det går fint!
Min stod i kjøleskapet i 4 dager og var like god hver dag ;)

Anonym sa...

Jeg gleder meg til å lage kaken til 17 mai :)

Matmonsteret sa...

Hehe, eg skal lage den til 17 mai også ;) Hipp hurra!

Anonym sa...

Skal kvikklunsjsjokoladen også smeltes sammen med kokesjokoladen, eller er den kun til pynt på toppen?

Matmonsteret sa...

Heisann :)
Den e bare til pynt ;)