søndag 27. mars 2011

Oreokjeks


Koffor kjøpe oreokjeks når man kan lage de sjøl på null komma niks?
De smaker mye bedre enn de i butikken, og krever lite arbeid.
Det e bare til å sette i gang ;)

Har brukt en amerikansk oppskrift her (inspirert av Smitten Kitchen),
og der måles det meste opp i kopper. 
1 kopp tilsvarer ca 2.5 dl.
Hvis du måler med samme kopp hele veien, 
så går det nok bra selv om du ikkje nødvendigvis e vant til å bruke kopper. 

Du trenger:

1 1/4 kopp hvetemel
1/2 kopp bakekakao
1 ts bakepulver
1/4 ts salt
1 1/2 kopp sukker
1 1/2 kopp smør, mykt
1 stort egg

Fyll 1 (Oreo original):
1/2 kopp smør, mykt
2 kopper melis
2 ts vaniljesukker

Fyll 2 (Kokosfyll):
1 pakke kremost naturell
2 ss vaniljesukker
1 dl revet kokos

1) Bland sammen mel, kakao, bakepulver, salt og sukker. 

2) Bruk en håndmikser, og bland inn egg og mykt smør.
Det tar litt tid før det blandes, 
du kan gjerne kna deigen godt med hendene for å få den til å sette seg.
Evt. kan du tilsette litt smeltet smør eller litt mer egg.

3) Lag små klatter og fordel de utover et steikebrett.
Trykk deigen litt flat med en fuktig hånd.
Eg tok litt for store klatter, så det ble store kjeks.

 Steikes på 190 grader i ca 9 minutter. 
Ta de ut når de har sprukket opp litt, og avkjøl de først på brett, så rist.


4) Fyllet lager du ved å mikse sammen mykt smør, melis og vaniljesukker med en håndmikser.
 Samme fremgangsmåte for fyll nr 2. 
Evt. kan du varme kremosten litt i mikroen for at den skal være lettere å jobbe med.

5) Når kjeksene har kjølt seg ned, kan du begynne å sette de sammen.
Smør fyll på undersiden av en kjeks, og legg på en ny kjeks med undersiden ned mot fyllet.
 Du kan bruke en kakesprøyte for å få et fint resultat; 
Sprøyt en god dæsj på midten av kjeksen, legg over den andre og trykk fyllet utover.
Det går også fint å smøre utover med en kniv.



Nytes med et kaldt glass melk! 







53 kommentarer:

Gunhild sa...

Nam, nam, disse var supergode!! Vil ha mer, mer, mer!! :D

Matmonsteret sa...

Hent i frysen min ;)

Magne D. Antonsen sa...

Hei, Magne fra VG Nett her. Nå har jeg lagt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG.

Anonym sa...

Oi, de så skikkelig snakse ut! Perfekt som kveldsnacks og det siste programmet på tv før man hopper til køys :-)

Matmonsteret sa...

Magne: Tusen takk for det! :D
Anonym: Helt enig der ;)

Anonym sa...

Skikkelig fine! Gøy å lese :)

Unknown sa...

dette må jeg prøve!
ser lekkert ut!

julia sa...

jeg er ikke noe flink til å bake men disse fikk jeg skikkelig lyst til å prøve meg på! kunne man variert slik at man får jordbærsmak? ser for meg at disse kjeksene er nydelige som rosa små herligheter :)

Anonym sa...

Todd Wilbur sin oppskrift?

Matmonsteret sa...

Julia: Hvis du tenkte på å gjøre fyllet rosa, så kan du feks tilsette 2 ss rørt jordbær (gjerne uten frø) til smørkremen. Men hvis du tenker på å gjøre selve kjeksen rosa, så tror eg det kan være en lur idé å prøve å lage makaroner, oppskrift finner du her feks: http://www.stumptownsavoury.com/2010/03/23/strawberry-macarons/
Det e supergodt!

Anonym: Oppskriften e tilpasset fra Retro Desserts av Wayne Brachman. :)

Anonym sa...

sorry! men disse kjeksene inneholder ALTFOR mye smør.... ekte oreos inneholder nesten ikke fettstoffer... og iallefall ikke kremen! jeg HATER smør!!!

Matmonsteret sa...

Hei Anonym :)
I USA bruker de vegetabilsk olje når de lager smørkremen som eg har valgt å kalle den.
Eg har valgt å bruke smør, fordi eg synes det e godt.
Vi e alle forskjellige :)

Anonym sa...

Hei!
Disse ser kjempe gode ut! Holder de seg lenge, kan de fryses?

Matmonsteret sa...

De kan absolutt fryses ja.
De holder seg sikkert en uke i kjøleskap også.
Men om de ligger varmt og i plast, blir kjeksene myke.

Anonym sa...

Heisann. Jeg prøver å lage dem nå. også lurer jeg på om jeg skal smelte smørret eller bare ha i mykt smør. Deigen ble ikke deig, den ble mer flytende enn det som er på bildet. Har prøvd å ha mer mel, men det funket vel ikke så bra. Er det greit, eller må det bli ordentlig deig?

Matmonsteret sa...

Heisann du! Smøret skal bare være mykt. Det gjør at det blir deig, og ikkje kakerøre.
Deigen må være ganske kompakt for at kjeksene skal bli kjeks og ikkje bare "søle".
Tror kanskje det kan være lurt å starte på nytt hvis du allerede har prøvd å tilsette mer mel eller egg.
Om du ikkje får det til, så blir det jo brownies av det :)
Lykke til :)

Sana sa...

Tusen takk! Du kan se hvordan resultatet ble på bloggen min www.sanasblogg.wordpress.com. Håper det er greit at jeg har lagt ut oppskriften din der. Har kreditert deg så klart!

Monica sa...

De så kjempe gode ut! :-) Hvilket fyll synes du er best av 1 og 2? Hvor mange kjeks blir det av den oppskriften da? lurer på å lage selv! :-))

Matmonsteret sa...

Sana: Så hyggelig! Kjekt at de falt i smak! Takk for kreditering ;)

Monica: Tusen takk :) Liker begge fyllene ganske godt egentlig, men det klassiske oreofyllet passer jo best til oreo?
Med det andre fyllet blir kokosen ganske fremtredende. Supergodt det også!
Mener å huske at det ble i underkant av 30 kjeks.. ;)

Anonym sa...

Bake???
Er du gal.

Blir dårlig bare av tanken på å stå å bake.

Anonym sa...

Disse ble kjempegode!:)

Anonym sa...

Takk og lov at jeg fant alle disse gode oppskriftene, nå skal dama lage mye god mat nå :D

*Lagt til i favoritter*

Har du forresten smakt hjemmelagd oreo-kake
(Ikke den du får på peppes eller lignende, men hjemmelaga?)
Ettersom du virker å ha god smak på desserter er jeg helt sikker på at du hadde elska det :)

Anonym sa...

Disse vil jeg lage :) Men blander du begge fyllene på en kjeks? Eller bruker du de på forskjellige?

Anonym sa...

Ser skikkelig gode ut =)

Men blir de ikke myke hvis du fryser de ned?

Matmonsteret sa...

Tusen takk for fine kommentarer :)

Eg har med stor glede smakt hjemmelaget oreokake ja, utrolig godt! :D

Bruker ulike fyll på kjeksene, blander de ikkje ;)

Hvis du lar kjeksene tine "ute i luften" i romtemperatur, så skal det nok gå fint. Mine ble ikkje myke i alle fall ;)

emily sa...

disse så jo kjempegode ut! hvor mange kjeks blir det? (uten at du har lagt sammen to og to med krem).

Madina sa...

Nam! Har delt denne oppskriften med mine lesere og linket til din blogg. Skal bake denne iløpet av neste uke :))

Matmonsteret sa...

Emily: Det blir ca. 30 enkle kjeks, 15 "ferdige" kjeks :)

Madina: Så kjekt! Kos deg med bakingen!

Anonym sa...

hvilket av fyll i kjeksen er best? :-)

Anonym sa...

Tusen takk for at du dele denne fantastiske oppskriftå med oss! Ser herligt ut! Can't wait to try them :-D

-Marianne

Matmonsteret sa...

Anonym: Synes begge fyllene e gode, men om eg måtte velge hadde eg gått for oreo original ;)

Marianne: Bare hyggelig! Kos deg :D

Anonym sa...

Hvor stor kopp bruker du?

Matmonsteret sa...

Eg bruker et typisk kaffikrus, ikkje en liten kaffikopp..

Abotu us sa...

nam nam, di såg goe ud!
www.sitetalk.com/imaridel ta en titt å sjekk siå ud

Heidi sa...

Hei

Jeg har prøvd å lage de nå, og smaken ble kjempegod. Probemet mitt er at de "flatet" helt ut etter at jeg tok dem ut fra ovnen. Ble mer brownies enn kjeks.

Hva har jeg gjort feil?

Anonym sa...

Hei!
Skal til å bake disse nå, men synes det virket som 1,5 kopp med smør var litt mye. Så jeg sjekket tilsvarende oppskrift på nett og jeg tror det holder med en halv kopp smør.
Gleder meg til å smake!

E

Christin sa...

Fy fader, de var sinnsykt gode! Noe av de beste jeg har smakt :)

Matmonsteret sa...

Heidi: Det kan godt hende deigen ikkje var kompakt nok, då blir de litt for flytende. Då kan du tilsette mer litt mer mel neste gang. Lykke til ;)

Anonym: Ja, 1.5 kopp smør e veldig mye, en del oppskrifter sier at det holder med en halv. Det kan eg forsåvidt være enig i, men eg valgte å fulge oppskriften til eg fant fordi eg vet at den bloggeren holder mål :)
Kjeksene ble supre til tross for høyt smør- og sukkerinnhold ;)
Dine blir sikkert supre!

Christin: Så flott! Kos deg ;) Eg e i gang med å lage oreokake! Namnam

Maren Andersen sa...

:O OI! Det så godt ut!

Anonym sa...

hva menes med kopper? en te kopp eller? kan noen værsåsnill svare, på forhånd takk :)

Matmonsteret sa...

Når eg bakte, brukte eg kaffikrus. Altså, de rommer ca 2 til 2.5 dl per kopp/krus. ;)

husmora sa...

Stønn...
NAM

Jammen bra jeg ikke er på slanker'n for disse ble megagode!
Brukte min egen oreokrem inni, samme som jeg bruker på kaka. Huff, det er dumt at det er mer krem igjen. Da må je gjo bake fler! :D

Anonym sa...

Jeg ble jo forelsket i kremen før jeg hadde prøvd den sammen med selve kjeksen. Jeg ble veldig forelsket i kjeksen også, og de to sammen ble en magisk kombinasjon!!!!!!!!!!!!
ELSKER denne oppskriften!!!!! ... =)

Matmonsteret sa...

Flott at dåkkar koser dåkkar!
E fristet til å sette i gang med ny runde kjeks her snart ;)

Mette sa...

Hei pa deg,
Jeg lagde Oreo-kjeksene ikveld (med litt variasjon fra din oppskrift) og de forsvant lynraskt! Jeg oversatte min versjon av oppskriften og linket til deg ;-)

haper du har en fin fin sondag!

Matmonsteret sa...

Hei Mette :)
Kjeksene smakte sikkert utmerket :D
Takk for linking!
Ha en super påske ;)

Mona sa...

Hvordan bør de oppbevares, for å ikke bli myke?

Matmonsteret sa...

Mona: Eg heiv de i frysen med en gang faktisk, men for å ikkje bli myke må de oppbevares i en lufttett boks, plastpose holder ikkje..

Anonym sa...

Æsj nå ble jeg grusomt sulten. Skulle ikke vært lov å friste folk på den måten ;)

Anonym sa...

Ååååååå, de var kjempe god!!! Jeg skal lage de i dag igjen ;):D

connie sa...

Namnam!

Anonym sa...

hei! dette er noe av det bese jeg har laget og et samme synes klassekameratene mine :D jeg laget disse til en bursdag og siden den gang har noen av jentene i klassen min vært avhengige av at jeg skal lage diss :D tusen takk for denne fantastiske bloggen !! <3 hilsen en fan fra stavanger :D

Anonym sa...

Hvor mange kjeks blir det på denne oppskriften?