onsdag 10. mars 2010

Skumkake -store barn, store gleder!



Skumkake var en klassiker i barnebesøkene når eg var liten, men for min del forsvant den med barndommen.
Det eneste eg husket var at den var fryktelig søt, og veldig god.
Gunhild og eg liker å utforske barndommens matretter, og vi tutlet nok en gang til kjøkkenet for eksprimentering...
Oppskriften fant vi på www.detsoteliv.no :)

Du trenger:

3 eggehviter
2 dl sukker
4 ts vaniljesukker
6 gelatinplater
2 dl kokende vann
Rød konditorfarge
Evt jordbær eller andre bær

Glasur:
100 gr kokesjokolade etter preferanse
kokosstrø til pynt

1) Bløtlegg gelatinplatene i kaldt vann i ti minutter.
Pisk eggehvitene stive i mellomtiden. Tilsett sukkeret og vaniljesukkeret litt og litt mens du pisker. Pisk til stiv marengs (ca 5-10 min med elektrisk pisker).

2) Klem vannet ut av gelatinplatene og smelt de i kokende vann. Avkjøl blandingen etterpå, sånn at den blir lunken. Hell blandingen litt og litt (i en tynn stråle) oppi marengsen.
Pisk hardt og lenge, ca 20 min med elektrisk pisker. Marengsen skal være tjukk og god. Vi tilsatte også litt rød konditorfarge på gøy, rosa kake e kult!

3) Dekk bunnenav en 24 cm springform med kokosstrø, dette for å unngå at skummet setter seg fast i formen.
Hell marengsmassen over i formen og glatt den fint ut.
La den stå i kjøleskap til den har stivnet, gjerne en til to timer.
Vi var litt kjapp, og erfarte at det ble vanskelig å få på glasuren når kaken utvidet seg :P



4) Smelt sjokolade og la den avkjøles til den blir lunken.
Som sagt, vær sikker på at kaken har stivnet før du løsner formen og smører på sjokoladen. Vær kjapp, sjokoladen stivner fort som svint ;)

Vi pyntet med deilige jordbær oppå sjokoladen, og jaggu slang vi på litt hvit sjokolade og!
Resultatet ble meget godt!
Ka e vel bedre enn en skikkelig sommerkake midt på vinteren? ;)



Aaah, deilige jordbær..