onsdag 10. mars 2010

Kylling med søtpotetpuré, brekkbønner og pæresaus



I dag fikk eg et lite innfall om å lage noe rart av det eg hadde tilgjenglig i huset. Eg fant søtpotet, og tenkte som så at det måtte vel være en god idé å prøve seg på en søtpotetpuré?
Det viste seg at det var veldig lurt, gjestene ble fornøyde :)


Du trenger (3 pers):

5-6 søtpoteter
ca 1 dl matfløte
1 pose brekkbønner
1 pære
litt sukker
3 kyllingfileter
litt smør
salt, pepper, olivenolje til steiking

1) Skrell søtpotetene helt inn til de blir ordentlig oransje. Skjær de i passe store biter og la de koke i vann til de e møre, ca 20 min.





2)Steik kyllingfiletene gyldne i olivenolje, krydre med salt og pepper.

3) Skrell en pære, skjær i biter og gi det et lite oppkok i en panne. Hell av vannet og mos pærebitene i en food processor med 1 spiseskje sukker og bittelitt fløte. Hell over i pannen igjen og la det få et oppkok.



4) Kok brekkbønner i saltet vann i ca 2-3 min. Viktig at de ikkje overkokes, då blir de dvaske. Vend inn litt smør når du har helt av vannet, det gir god smak :)

5) Ta søtpotetene i food processoren sammen med 2-4 spiseskjeer fløte og mos godt til en puré. Se an konsistensen og tilsett mer væske om nødvendig.
Ta puréen tilbake i pannen og la den bli god og varm. Krydre med salt og pepper.

6) Legg opp pent på et fat! Kjapp og grei middag, litt utenom det vanlige ;)

1 kommentar:

Gunhild sa...

dette må prøves ut :D yummy!!!!!