tirsdag 29. mars 2011

Ekte kjøttpudding med kålstuing


I min verden e ikkje kjøttpudding synonymt med lys farse, 
sånn som det kan være for mange.
Nei, en ekte kjøttpudding består av kjøttdeig/karbonadedeig. 
Den skal være mørk, grov og fin.
Her kommer mammas oppskrift på kjøttpudding..

Du trenger:

Til kjøttpuddingen: 
400 gr kjøttdeig eller karbonadedeig
1 stor løk
1 egg 
1 fedd hvitløk
1 ss ketchup
1 ss sennep
1 ts buljong
litt vann
1 ss hvetemel
salt
pepper 

Kålstuing:
2 ss smør
4 ss hvetemel
6 dl melk
1/2 ts muskat
salt 
pepper
400 gr hodekål, strimlet

Potet og gulrot som tilbehør 
 
Sånn gjør du: 

1)  Hakk løk og hvitløk. 

2) Ta alle ingrediensene i en food processor og kjør til en grov kjøttfarse.
Ha farsen i en smurt brødform og steik på 180 grader i 45 min. 

3) Lag hvit saus ved å smelte smør, røre inn mel og tilsette melk. 
Krydre med muskat, salt og pepper.
La sausen få et oppkok og tilsett strimlet hodekål. 
La det koke på svak varme i 45 minutter.

(Mange lager kålstuing ved å koke opp kål i eget vann og bruke kokevannet pluss litt hvit saus,
men personlig synes eg denne kålstuingen smaker bedre. Her gjør man som man vil ;) ) 

4) Kok poteter og gulrøtter. 

Mange serverer også kjøttpudding med en god tomatsaus. 
Dette har eg ikkje vokst opp med, men det e nok supert for den som vil ha det! 
Eg bruker steikesjyen fra formen som saus ;) 

Nyt kjøttpuddingen din ;) 



2 kommentarer:

Gunhild sa...

Nam, ser jo veldig godt ut da :D Selv om jeg sikkert hadde tatt to porsjoner kålstuing og latt dere kose dere med kjøttet ;)

Matmonsteret sa...

Haha.. Skal lage luftpudding til deg eg ;)
Den var god, nesten like god som mamma sin!