søndag 21. februar 2010

Spicy mac n'cheese



Mac n'cheese e en ganske populær rett blant amerikanerne.
Eg derimot hadde aldri prøvd den før, og fant ut at det måtte vel være noen gode oppskrifter der ute..
Eg bestemte meg for å lage en litt sterk utgave med chili! Yummy!

Du trenger:
Makaroni
Litt smør
5 dl melk (lett eller hel)
4-5 spiseskjeer mel
Litt chili (eg brukte 2 små)
Ost etter preferanse (eg brukte norvegia og cheddar siden det var det eg hadde i kjøleskapet.. Fyll rivjernet med ost.. Det blir en fin mengde! )
1/2 teskje dijonsennep
Muskat
Salt & pepper

1) Lag hvit saus ved å smelte ca 50 gr smør i en panne. Rør inn hvetemelet og spe på med melk litt og litt mens du rører kraftig. Tilsett dijonsennep (pass på så det ikkje blir for mye, det overdøver alle smakene),litt muskat, salt og pepper. La sausen koke på svak varme i 10 min.



Tilsett finhakket chili (husk å fjerne frøene og ikkje klø deg i øynene), 3/4 av osten og la den smelte mens du rører forsiktig rundt. Hvis du bruker cheddar får du då en fin gulfarge på sausen.



Samtidig som du har gjort alt dette skal du ha kokt makaroni i lettsaltet vann, litt mindre enn al dente siden de skal inn i ovnen igjen..



Hell makaronien over i en ildfast form, og hell ostesausen over. Bland godt.
Strø resten av osten på toppen. Gratineres i ovnen på 200 grader i 30 min.



Då gjenstår det bare å nyte herligheten!




Tips: Kvern tørre skiver (helst lyse) i en food processor sånn at de blir finmalt og strø de på toppen i stedet for ost.. Nammenam!