fredag 8. april 2011

Frokostpizza


Eg har lenge hatt lyst til å lage pizza
med egg på, så her kommer en
såkalt frokostpizza!
Eg laget en middels stor pizza. 

Du trenger:

Til deigen: 
1/4 pakke fersk gjær
1 dl lunkent vann
 3 ss olje
0,5 ts salt
1 dl sammalt hvete
Ca 1,5 dl hvetemel

Fyll:
5 soltørkede tomater
litt revet ost
pepperoni
1/2 rødløk
1 tomat
1 egg 
Evt litt basilikum 

1) Bland sammen det tørre og tilsett væsken.
Elt godt.

2) La deigen heve til dobbel størrelse på en lun plass.
Kjevle ut deigen til en rund pizza.

3) Ta soltørkede tomater og litt av oljen i en food processor
eller stavmikser og kjør det fint.
Smør på den utkjevlete deigen.

4) Strø over ost, rødløk, tomater og pepperoni.

5) Kakk et egg på midten av pizzaen.

6) Steikes på minst 250 grader (gjerne opp mot 300)
til pizzaen er gyllen og fin.

Nyt en stor frokost! 



4 kommentarer:

Gunhild sa...

Digg! Jeg vil lage dette en gang! Minner litt om en sånn eggetorilla-greie jeg lagde en gang :D

Matmonsteret sa...

Ja, det minner egentlig om det ja!
Det var supernammis, fikk lyst på as we speak!

Unknown sa...

Eg har høyrt om dessertpizza, men frukostpizza var nytt!! Ser spennande ut:o))

Matmonsteret sa...

Absolutt veldig godt! Litt mektig til frokost kanskje, men då kan man lage en liten pizza ;)