torsdag 31. mars 2011

Middelhavsbrød



Eg har aldri hatt noe særlig suksess med å bake brød, 
av den enkle grunn at eg ikkje har tålmodighet til å elte.
Heldigvis har eg en maskin til å gjøre jobben for meg,
så då blir det gode hjemmelagede brød.
Ukens brød her i heimen, e et halvgrovt brød med basilikum
og soltørkede tomater.
Du kan gjerne bruke andre urter i brødet,
som for eksempel rosmarin og timian .
Oliven e en sjølskreven gjest i dette brødet,
men desverre liker eg ikkje oliven.
Ost og smaker også supergodt i et brød som dette.
Jarlsberg, engelsk cheddar og parmesan e supert! 

Til 2 brød:

Ca. 10 dl hvetemel
Ca. 3 dl sammalt hvete, grov
1 ts salt 
50 gr smeltet smør
5 dl melk
50 gr gjær 
4 håndfuller fersk basilikum
1/2-1  glass soltørkede tomater 
Oliven, hakket 

1) Varm melken til 37 grader. 
Smelt 50 gram smør.

2) Bland sammen mel, salt, gjær, finhakket soltørket tomat (sil av oljen) 
og grovhakket basilikum. Evt. oliven.
Tilsett væsken og bland godt, gjerne i kjøkkenmaskin.
Sørg for å elte nok, sånn at deigen blir smidig og lett.

3) La deigen heve til dobbel størrelse på et lunt sted.

4) Del deigen i to, og form til to brød.
Skjær noen snitt i brødet, 
strø over litt mel og sett brødene til heving i 30-45 min.

5) Steik brødene på 250 grader i ca 10-12 minutter. 
Følg med underveis.  


 

3 kommentarer:

Gunhild sa...

Det var kjempegodt!! :D

Matmonsteret sa...

Dette brødet e ikkje like sexy som ditt pestobrød, men det smakte jo godt :p

aata sa...

Deigen ble tung og "tørr", syntes jeg. Hadde lite tro på den. Men der tok jeg fullstendig feil!

Jeg kuttet 10 oliven i smått, knuste et lite glass tørket paprika i hurtigmixer et kort øyeblikk og hadde i, tre stengler ferske timianblader, tre stengler ferske oreganoblader.
Brukte bare 1/2 pk ferskgjær, men nesten 2 tskj havsalt. Ellers fulgte jeg oppskriften.

Brødene lot jeg heve i 2 timer, og de hevet seg veldig bra i hevekurver fra Clas Olsson. Og så hadde jeg en pizzastein i ovnen og varmet opp til 275°C. Raskt veltet jeg et ferdighevet brød på steinen, snittet det på langs, satte steinen og brødet i ovnen igjen, og lot det steike i 7 minutter under oppvarming mot 275 igjen, og deretter 30 minutter ned mot 200°C.

Det ble et lyst og trivelig brød!! Veldig fornøyd! Dette blir bakt igjen, garantert, og siden din er nå i bokmerkesamlingen min under middelhavsbrød.

Tusen takk!