onsdag 10. mars 2010

Gunhilds fantastiske ostesufflé




For en stund tilbake introduserte Gunhild meg for en interessant rett, nemlig ostesufflé.
Eg hadde aldri smakt det før, og fant ut at det var vel verdt et forsøk!
Som vanlig tok vi turen til kjøkkenet for litt matlaging og sladder...

Til ostesufflé trenger du dette med Gunhilds opskrift:
3 ss smør
3 ss mel
2,5 dl H-melk.
300 gram ost, feks norvegia, jarlsberg, cheddar
5 egg
Salt
Pepper

1) Smelt smør, rør inn mel og spe med melk til en klumpfin saus. Kokes opp på svak varme. Riv osten, og bland den inn i sausen.

2) Skill eggeplommen og eggehviten, og pass spesielt godt på at det ikkje kommer noe eggeplomme i hviten, siden dette skal vispes stivt.

3) Ha litt og litt eggeplomme i sausen, og visp godt mellom hver gang. Smak til med salt og pepper (og gjerne litt gastromat hvis du har).

4)Visp eggehviten stiv. Vend den forsiktig inn i den andre blandingen - pass på at du ikkje skviser ut luften, men får en fin og luftig masse.



5) Ha over i en suffléform eller en rund kakeform, som er godt smurt med smør.



Steik nederst i ovnen på 200 grader i 45 min. Den blir gjerne litt mørkebrun tidlig, men det tar altså 45 min før den er stekt inni. Det e verdt ventetiden :)

Må serveres umiddelbart etter at den er ferdig :)
Vi serverte den med en herlig salat bestående av, ruccula, avokado, tomat, mais og steikte cashewnøtter. Yummy!


(Bilde lånt fra Gunhild, eg glemte selvfølgelig å ta bilde når den var ferdig )

Ps: Den synker gjerne sammen før du får snudd deg!

3 kommentarer:

Gunhild sa...

Me like ;)
Ja, det er så godt!
Hva tror du om å lage sjokoladesuffle en gang, med hakkete nøtter? Nam!

Matmonsteret sa...

Det tror eg e veldig lurt :D Gleder meg allerede :D

Gunhild sa...

Jiiiiiiiiiippi!