tirsdag 9. mars 2010

Herlig kremet soppsuppe



Når eg var i Oslo i august skrev eg ned masse gode oppskrifter fra tante Føysens mange kokebøker, og denne herlige soppsuppen e en av de..
Gunhild og eg laget den for noen dager siden og ble fort enig om at den var veldig god!
Gunhild har allerede blogget denne og flere andre herlige supper på www.ieteggeskall.blogspot.com
Check it out! ;)


Til suppen trenger du (2-3 porsjoner):

250 g fersk sopp, (gjerne kantarell, men vi brukte champignon)
75 g smør
4 ss hvetemel
2,5 dl buljong
2,5 dl melk/fløte
1 løk
2 hele hvitløk
Fersk timian og persille til å strø over suppen ved servering (vi hadde ikkje dette, men det ble godt likevel ;)

1) Skjær sopp i passelige biter, og finhakk hvitløk og løk. Smelt smøret i en panne, og ha i 3/4 av soppen og løk/hvitløk. La det surre på middels varme i 10 min.

2) Strø over mel og rør godt. Spe deretter med fløte/melk/buljongvann litt og litt om gangen til suppen er klumpfri. Kok opp på svak varme under omrøring, og la den småkoke i 10 min. Tilsett resten av soppen på slutten av koketiden.

2) Smak til med salt, pepper og ha i hakket timian og persille like før servering. Du kan også strø over litt fersk sopp og feks krutonger ved servering.
Ellers e det godt å servere suppen med ferske rundstykker eller hvitløksbrød.
Gunhild bakte deilige rundstykker!

4 kommentarer:

Gunhild sa...

Kult ;) Ser vi har litt ulike oppskrifter, men det er jo sånn som vi liker den best :P
Nammis!!

Grattis med nytt design, kjempekult!! :D

Matmonsteret sa...

Jepp, stemmer det ja.. Eg har litt min egen vri.. men vi puttet jo sopp oppi på slutten og ;)

Takk, det var på tide med noe nytt ;)
Digger jo ditt også då, øffkørs!

Matmonsteret sa...

Ble forresten en smule inspirert av ditt design.. haha

Gunhild sa...

Ja, men jeg ville ha med all soppen fra begynnelsen, derfor jeg skreiv det ;) Og så husket jeg ikke alt, så da måtte jeg bare prøve :P

ja, men det er bra vi kan inspirere hverandre :D