fredag 29. mai 2009

Colakake

Liten snadderkake dette her! Ganske saftig og god, men mektig!
Har som vanlig tatt meg litt friheter her, har endret glasuren fra en kjip melisglasur til en digg Stine-sjokolade-glasur! :)
Du trenger:
2 egg
3 dl sukker
3 dl hvetemel
4 ss kakao
4 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
150 gram smør
2 dl cola
1)Pisk egg og sukker til eggedosis.
2) Smelt smøret, ta pannen av platen og tilsett colaen. Det kommer til å bruse litt, men det e jo bare kjekt?
3)Bland det tørre inn i eggedosisen samtidig som du tilsetter litt og litt av smør-colaen :)
Rør til det blir en jevn røre :)
4) Hell røren i en springform, 24 cm diameter med bakepapir i bunnen.
Steik i midten av ovnen på 200 grader i 40 min!
Pass på at kaken ikkje steiker for lenge, du må se tiden litt an etter ovnen din.
Den skal være bløt inni :)
Glasur:
100 gram mørk kokesjokolade
100 gram lys kokesjokolade
100 gram hvit kokesjokolade
4 spiseskjeer cola, evt bare en skvett.. (la oss ikkje gjøre det vanskelig)
Smelt den mørke og den lyse kokesjokoladen på svak varme.
Rør inn colaen og gi det et lite oppkok.
Smelt den hvite sjokoladen over et vannbad, smelter du den i pannen e det lett for at den svir seg.
Pass på at kaken e tilstrekkelig avkjølt før du smører over glasuren.
Ta først den mørke, og rasp hvit og mørk sjokolade over glasuren igjen.
Pynt så med den hvite :)
For all del, her gjør du som du vil :)




5 kommentarer:

B. sa...

ser faktisk ganske god ut... he he.. kanskje jeg skal lage en sånn i morgen... :)

utrolig irriterende at det ikke kommer opp i listen min når du skriver nye blogg-innlegg.... :(

Matmonsteret sa...

Hehe..min min fantastiske pynt liksom? :P
Neida, men den e god ;)
Men eg tror det kan være fordi eg byttet adresse fra lillespirrevipp til matmonsteret?
Då må du legge til adressen på nytt nemlig! :)

Matmonsteret sa...

Med min fantastiske pynt.. der måtte vi jaggu understreke ironien en gang til, siden eg ikkje klarte å skrive det riktig første gang..jippi!

B. sa...

du hadde så rett så rett... :D så... I´m watching you.... ;)

Gunhild sa...

mmm...:D hørtes/så digg ut!! :D